Geen onderdeel van een categorie

Hoe blijf ik gemotiveerd na mijn maagverkleining?

Laura, diëtiste FitForMe

mei 2021

Na een maagverkleining zal jouw lichaam verschillende veranderingen ondergaan. Deze kunnen soms moeilijk zijn om mee om te gaan. Ondanks alle uitdagingen is het belangrijk om gemotiveerd te blijven. De tips in deze blogpost kunnen je alvast op weg helpen.

Het was dapper om deze stap te zetten en volledig te switchen van levensstijl. Jouw doorzettingsvermogen en enthousiasme hebben je doorheen de eerste maanden van jouw nieuwe leven geloodst. Ieder obstakel heb je overwonnen met een duidelijke focus op de toekomst. Echter, naarmate de tijd vorderde, voelde je dat kleine ongemakken zich begonnen op te stapelen. Wat een enorm overweldigd gevoel gaf. Weet dat dat helemaal normaal is… Ervaar je dit momenteel, dan bekent het simpelweg dat je concentratie verminderd is. Dit is het perfecte moment om opnieuw diezelfde vastberadenheid, zoals aan het begin van jouw reis, te herwinnen.

Motivatie is het belangrijkste element om gefocust te blijven, dit helpt je om dichter bij jouw doel te komen. Het is belangrijk om jouw drijfveer iedere dag terug te vinden. Hoe doe je dit nu precies?

“Wees elke dag trots op jezelf. Het zijn de kleine stappen die je dichter bij jouw doel brengen.”

FitForMe is er om je te ondersteunen, niet enkel met onze aangepaste supplementen, maar ook met handige tips voor jouw gezondheid.

Hieronder hebben wij 3 belangrijke elementen opgesomd, die jou kunnen helpen om gemotiveerd te blijven na een maagverkleinig.

 

Element 1: Jezelf

1. Wees trots op jezelf voor iedere verbetering.

Onthoud altijd de zaken doe je toe nu toe al bereikt hebt en wees hier trots op. Het zijn uiteindelijk de kleine stappen die ervoor zorgen dat het einddoel behaald wordt.

2. Concentreer je op hoe je jouw doel wil bereiken, niet op het doel zelf.

Focus je niet te hard op het doel zelf. Dit kan onduidelijk en in sommige gevallen onbereikbaar lijken. Probeer je te focussen op de reis zelf en de positieve nieuwe gewoontes die je hierbij gecreëerd hebt.

3. Focus op dingen die je gelukkig maken.

Dagelijks een me-moment inlassen kan ervoor zorgen dat jouw stressniveau daalt. Doe iets wat je leuk vindt en waardoor je ontspant.

 

Element 2: Steun

4. Praat met anderen.

Onthoud dat je er nooit alleen voor staat. Er zijn veel mensen die dezelfde moeilijkheden als jou ervaren. Probeer met andere patiënten te praten of sluit je aan bij een groep en durf om hulp vragen.

 

Element 3: Opvolging, voeding en supplementen

5. Blijf in opvolging gaan bij de specialist.

Ook wanneer de operatie al langer geleden uitgevoerd is en je je prima voelt, blijft het belangrijk om naar de specialist terug te gaan voor een controle.

6. Zorg voor voldoende energie.

Wist je dat veel vitamines en mineralen (bijvoorbeeld B-vitamines en ijzer) instaan voor zowel je lichaam als geest? Hoe optimaler deze waarden staan, hoe energierijker je jezelf zal voelen. Een gezond en uitgebalanceerd dieet is de basis om je elke dag op je best te voelen en je lichaam gezond te houden. De bariatrische operatie heeft gezorgd voor een aantal veranderingen in het spijsverteringsstelsel, waardoor het beschikbare oppervlak voor de opname van voedingsstoffen uit de voeding verminderd is.
Een te laag vitamine- en/of mineraalpeil kan zorgen voor vermoeidheid en kan de motivatie verzwakken. Daarom is het belangrijk om jouw lichaam te voorzien van de energie die het nodig heeft, door dagelijks jouw specifiek multivitamine te nemen.

Ten slotte, vergeet nooit dat je de juiste keuze gemaakt hebt, blijf gefocust en blijf voor je gezondheid zorgen!